Skapa rätt närvaro i Almedalen

Min passion är att dela och ge kunskap. Och att få ta del av andras erfarenheter och klokhet. Vanligtvis så brukar jag göra det inom områdena kommunikation, marknadsföring, ledarskap och affärsutveckling. Vid flertalet tillfällen har jag gett råd och tips inför hur man kan maximera sin närvaro i Almedalen, så nu bestämde jag mig för att ställa samman det i en presentation. I den finner du tips, råd och en planeringsmodell. Om du är intresserad av att ta del av det sänder du mig ett mail med några rader och berättar varför du vill ta del av det. maria.westman@cbywest.se

OriginalPhoto-489223542.433158.jpg

Jag har varit på plats i Almedalen under flera år, detta blir mitt sjätte år, så har jag en del tips att dela med mig av. Vilken typ av närvaro man har beror på sammanhanget, om du åker ensam som representant eller med ditt team och företag.Eller om du har planerade synliga åtaganden, presentationer eller ska genomföra arrangemang. Mina år i Almedalen har bestått av uppdrag, genomförande av arrangemang, presentationer och representation. Oavsett sammanhang så fungerar min planeringsmodell.

Jag rekommenderar att du planerar din närvaro några veckor innan samt att du har insikt i att det finns saker att göra efter Almedalen.


Min planeringsmodell innehåller faserna ”innan”, ”under” och ”efter”. Visst kan man bara sätta sig på färjan, åka dit och planlöst driva omkring. Men det anser jag vore bortkastat, när det är så enkelt att få till rätt och bra effekt med sin närvaro. 


Och kom ihåg att höra av dig om du vill ha mina tips, råd och min planeringsmodell på mailen! Almedalsveckan blir vad man gör den till! Hoppas vi ses där!

Hur vet jag att vi skapar rätt innehåll?

Maria Westman.jpg

Kolla på Youtube-klippet när jag medverkade i Moderna Kompetensers filmserie #Mondaysnacks.
Där blir jag intervjuad av Anna Fundin. Vi pratar bland annat om:
👉🏻 Att man ska testa medvetet.
👉🏻 Det är bra att kartlägga kundresan.
👉🏻 Och att det behövs mer dans i vardagen!

Länk till Youtube:
https://youtu.be/jpqv_Che8yg

Avsnittet är uppbyggt så här:

01:33 - 03:00 På vilket sätt hjälper ditt företag sina kunder?

03:00 - 04:11 Om du var en emojii vilken skulle du vara?

04:11 - 05:05 Vad har dina kunder för utmaningar?

05:05 - 06:14 Vad är utmaningen för företag att nå ut genom bruset?

06:14 - 08:48 Hur skapar man innehåll som faktiskt leder till affärer?

08:48 - 10:55 Hur jobbar du för att synas genom bruset?

10:55 - 11:32 Vad är det mest spännande som händer på din marknad just nu?

11:32 - 12:41 Vad kommer vi att få se mer utav i framtiden?

Jippi! Årets inspiratör!

IMG_6117.jpg

Jag är fantastiskt glad över den fina utmärkelse “Årets inspiratör” från Marknadsföreningen Stockholm! Jag brinner för att dela och ge kunskap, och min målsättning är verkligen att inspirera andra. Att få ett kvitto för det jag gör är fantastiskt kul, tack!

Motiveringen lyder:

“Var ska vi ens börja? Det här är en medlem som är med oss i fler sammanhang än vi kan räkna upp. Men vi gör väl ett försök. Hon är en omtyckt kursledare med stor expertis. Hon leder framgångsrikt en av våra nätverksgrupper. Hon var med oss i Almedalen och bidrog till att våra två event blev både välfyllda och uppskattade. En sann inspiratör som med kunnande och energi bjussar på lärdomar varje gång vi ses, och som dessutom hjälpte oss i teamet att får struktur på vårt eget content-arbete. Vår inspiratör 2018 är Maria Westman, varmt grattis!”
Marie Sommar, Vd Marknadsföreningen Stockholm