Så påverkar digitaliseringen marknads- och kommunikationsavdelningarna

Mer tonvikt på människor i digitaliseringen, men brist på samverkan mellan avdelningar. Kommunikation är navet, men hur är det egentligen med kundfokus? Nu finns resultatet och analysen av undersökningen som jag jobbat med på Inhouse AB - "Så påverkar digitaliseringen marknads- och kommunikationsavdelningar".

Här nedan finner ni en intervju med mig kring undersökningen, tidigare publicerad på inhouse.se.
Rapporten av undersökningen finns nu att ladda ned på länken här nedan.

-------------------------------------------------------------

Så påverkar digitaliseringen marknads- och kommunikationsavdelningarna

Inhouse har tidigare under våren frågat ett 70-tal marknads- och kommunikationschefer hur den digitala utvecklingen påverkar marknads- och kommunikationsavdelningarna runt om i Sverige. Nu är undersökningen sammanställd vi har bett vår kollega Maria Westman, som har analyserat den, att berätta om undersökningen.

Vilken typ av företag och branscher har svarat på undersökningen?
– Främst medelstora, stora företag och organisationer. Vad gäller branscher så är det blandat, till exempel detaljhandeln, turism, myndigheter, media, bank, försäkring, telekom, fordon, konsult och utbildningsbranschen.

Vad har undersökningen visat?
– Undersökningen visar att det saknas en tydlig målsättning och samsyn mellan avdelningarna i och med digitaliseringen. Den visar också att det krävs en uppdaterad organisation, andra roller, förnyade arbetssätt och processer tillsammans med optimerade system. Resultaten från undersökningen visar att inom det närmsta året kommer organisationer att prioritera samverkan mellan avdelningar och stärka kompetensutvecklingen.

Är det något förvånande eller oväntat som har dykt upp i undersökningen? 
– Det som är glädjande är att undersökningen visar att företag och organisationer kommer att ha framtida fokus på människors kapacitet, kompetensutveckling samt samverkan mellan avdelningarna. Det som är både förvånande och oväntat är att försäljningsfokus är något lägre prioriterat och att samarbetet mellan marknad och försäljning inte är optimerat i digitaliseringen. Detta är oroväckande, för det gäller att ha fortsatt kundfokus i samband med digitalisering av affären. Utifrån och in-perspektivet är ett kritiskt förhållningssätt i ett kommunikationslandskap där målgruppen, våra kunder, ställer höga krav.

Om du fick skicka med något råd till marknads- och kommunikationschefer där ute, vad skulle det vara?
– Skapa gemensam syn på målsättningen för er digitala utveckling omgående. Prioritera människors kapacitet och kompetensutveckling, men tappa absolut inte fokus på externa målgruppen – kunden. Att ha omvärldsfokus är en fundamental del för att kunna optimera digitaliseringen.

------------------------------------------------------

Denna intervju är publicerad tidigare på Inhouse.se.

Rapporten av undersökningen finns nu att ladda ned här.